Razgovor

25.08.2013. 11:14:48 - Andreja Pančur

'Ni feminizam, ni pokret za prava LGBTIQ osoba, niti veganstvo nisu i ne mogu biti osobni izbori za nečija četiri zida'

'Kad čitam feminizme, čitam veganstvo'

Marta Šušak

Marta Šušak (Foto: M.S.)

Kad danas govorimo o feminizmu (ili bolje rečeno – feminizmima), govorimo o skupu ideologija i pokreta koji zagovaraju ekonomsku, društvenu i političku jednakost žena, ali se pojam neupitno proširuje na jednaka prava svih ljudi – neovisno o rodu, spolu, rasi, (ne)vjeri i seksualnosti, dokle god ne ugrožavaju prava i slobode drugih. Podrazumijeva se solidarnost s diskriminiranim skupinama, kao i zajednička borba za kvalitetniji svijet. No, borba protiv okrutnosti životinja se nerijetko etiketira kao militantan osobni izbor, ali i preekstremno (feminističko) političko shvaćanje. O tome treba li se i zašto u feminističkom kišobranu naći mjesta i za veganstvo, razgovaramo s Martom Šušak, svojevremenom ambasadoricom za prava životinja u Prijateljima životinja te jednom od začetnica LGBTIQ inicijative AUT na Filozofskom fakultetu.

Za početak, kako je započeo tvoj aktivizam?

Zapravo, znam samo da je prvi na aktivističkom tapetu bio feminizam. Sjećam se da sam u šestom osnovne na vjeronauku čitala priručnik Feminizam za početnike. Sjećam se i da mi je dosta toga onda bilo jasnije i osvijestila sam stvari koje dotad nisam promišljala. Nekako mi je uvijek bilo logično da kad nakon čitanja i informiranja o nekoj temi, a knjigama sam oduvijek vjerovala više nego svećenicima, djelujem u skladu s nečim što mi se čini ispravnije, poput rodne ravnopravnosti. A prvu sam knjigu o veganstvu posudila samo zato da dokažem ljudima koji žive veganski da nisu u pravu. Htjela sam prikupiti argumente njihove strane kako bih ih mogla pobiti.

Kako to da se plan izjalovio?

Morala sam samoj sebi priznati da nemam protuargumente i da bi bilo izuzetno licemjerno zaboraviti to što sam pročitala i sa životom i prehranom nastaviti kao dotad.

Možda je najteža stvar u svemu tome bila priznati samoj sebi da sam bila u krivu. Nikad me prije nisu zanimale životinje, niti sam razmišljala kako meso dolazi na moj tanjur. Ipak, sjećam se da sam u srednjoj školi, i to mjesec dana prije prelaska na veganstvo, nabasala na letak o pravima životinja koji sam posprdno iskomentirala i zaboravila. Sad shvaćam da sam se u tom trenutku osjećala napadnuto i postala sam defenzivna. Nisam imala stav, nisam imala informacije, nisam imala odgovor i zbog toga sam se uspaničila. Takvu reakciju danas prepoznajem i kod drugih kad im kažem da sam veganka, i zato je potpuno razumijem – štoviše, mislim da je dobar znak da osoba osjeća potrebu strastveno reagirati jer to znači da osjeća da ovdje nešto ipak ne štima.

Zašto misliš da se na veganstvo gleda kao na pretjerivanje ili militantnost?

Rekla bih da postoje dva dominantna stava o veganstvu. Prvi je da je veganstvo neozbiljan i irelevantan hir koji se često povezuje s filozofijom New Agea i pretjeranom, dječjom emotivnošću te idealizmom i kao takav diskreditira (premda bismo od dječjeg idealizma mogli mnogo naučiti).

Baš poput feminizma, pokret za prava životinja politički je pokret za iskorjenjivanje nasilja i hijerarhije. Teško mi je zamisliti svijet zasnovan na feminističkim principima koji uključuju porobljavanje i ubijanje drugih bića za vlastite potrebe.

I jednako kao što feministkinje smatraju svojom dužnošću reagirati na svakodnevne seksizme, opresije ljudskih Drugih i političku nepravdu uopće, tako i aktivistkinje za prava životinja ne mogu ne reagirati na sustavno nasilje nad životinjama. Ni feminizam, ni pokret za prava LGBTIQ osoba, niti veganstvo nisu i ne mogu biti osobni izbori za nečija četiri zida. To su načini života, filozofije i političke fronte.

Paradoksalno, kad se veganstvo i uspije afirmirati kao politički pokret, mnogi ga aktivisti i aktivistkinje različitih orijentacija smatraju nepotrebnim pretjerivanjem i militantnim guranjem stvari pod njihov nos, ionako već pun nepravde.

Očito, osvještavanje položaja životinja teže je jer se sa životinjama teže poistovjetiti. Kad vidiš da netko pati, a taj je netko sličan tebi ili ima priču sličnu tvojoj, lakše se povežeš. Životinje je stoga puno lakše gurnuti u apsolutno Drugo. Ne Drugo kao žene, ne Drugo kao pedere i lezbe jer koliko god takvo Drugo nekome bilo odbojno, bolesno i neprirodno, ipak s tobom dijeli vrstu. Uvijek možeš reći kako 'nije ona kriva za to, on je dobra osoba' i možeš to racionalizirati. Sa životinjama je drugačije. Odmalena nas sa svih strana uče i potiču u razmišljanju da su životinje 'nešto' prljavo i neshvatljivo, 'nešto' što iskorištavamo za sebe i svoje potrebe i na to imamo potpuno pravo.

Borba za prava životinja koja je našem društvu donekle razumljiva svodi se na zaštitu tzv. kućnih ljubimaca koji su jedni od rijetkih koji u većoj mjeri uživaju ljudsku pažnju i zaštitu. Zato je danas mesojedu/ici normalno nazivati se ljubiteljem životinja, makar svakodnevno participira u njihovom iskorištavanju i ubijanju. Osobu koja aktivno sudjeluje u seksizmu i homofobiji nikad ne bismo na isti način nazvali feministkinjom ili aktivistom za LGBT prava.

Čest je argument da su ljudi svejedi, da su zahvaljujući mesu preživjeli i da stoga imaju pravo koristiti životinje za vlastite svrhe?

Svaki put kad kažemo da čovjek 'oduvijek' ubija i jede životinje, jednako tako možemo se prisjetiti i stava da su žene rođene da bi bile majke i domaćice jer im je biologija tako namijenila. Najšira definicija feminizma pravo je na vlastito oblikovanje života i pravo na slobodni izbor. Granica vlastite slobode prestaje u trenutku zadiranja u tuđu. Taj je stav feminizam prigrlio u slučaju ugroze prava LGBT osoba, no ne i životinja jer nam je ostao taj biblijski, duboko patrijarhalni i u svojoj srži potlačivački argument da su neka bića stvorena da bi služila čovjeku jer ih on može pokoriti. Tako je i muškarac mogao (i na mnogo načina još uvijek može) ekonomski i fizički pokoriti ženu, bijelci su stoljećima potlačivali crnce, američke domoroce, Rome; više klase iskorištavaju radnike itd. – i u teorije inferiornosti tih Drugih uvijek su bili upregnuti i politika i kultura i znanost – feministkinje su toga itekako svjesne.

Možeš li dodatno pojasniti usporedivost muškarčeve dominacije nad ženom s ljudskom dominacijom nad ostalim životinjama?

Ako se možemo složiti oko toga da žena nije 'stvorena' da bi rađala djecu, tako bismo trebali propitati i trenutačno uvriježeni stav da se životinje rađaju isključivo kako bi služile za hranu ljudima. U ovom su društvu životinje najveće Drugo jer se i u najvećem procvatu postkolonijalne teorije kao Drugo ne prepoznaju. To je zato što se ne mogu samodefinirati, nego ovise o ljudskoj definiciji sebe, a samodefinicija svakoga Drugoga rezultira osvještavanjem potlačenog položaja u odnosu na središte moći. Ljudi još uvijek misle da je apsurdno omogućiti životinjama pravo na slobodu kretanja i slobodu od neubijanja za ljudske potrebe. Valjda misle da je sljedeći korak da životinje dobiju pravo glasa ili kandidature za gradonačelnika Zagreba (što vjerujem da bi i mnogi mesojedi podržali). Ovdje je zanimljivo povezati da taj stav nije potpuno originalan (kao ni svaka druga besmislena poredba): kad je Mary Wollstonecraft u 18. stoljeću napisala Obranu ženskih prava, reakcije na njezine stavove da je žena jednako radno i intelektualno sposobna kao muškarac izvrgnute su ruglu. Što je najlakše bilo napraviti usporedbom s još jadnijom i prezrenijom skupinom – životinjama. Zato je ubrzo objavljena parodija Thomasa Taylora Obrana prava zvijeri koja ismijava pokušaj brisanja njemu prirodnih podjela na porobljene i iracionalne (žene, životinje) i gospodare (muškarce, ljudsku vrstu).

I dok je feminizam uspio nadići taj stav i etablirati se kao oblik političkog prosvjeda,  veganstvu to nije pošlo za rukom pa je njegove ciljeve lakše opravdati argumentom da je jedenje mesa osobni izbor.

Koje elementarne probleme možemo navesti kako bi se odstranila stigma da je jedenje mesa 'osobni izbor' i da se etablira kao politički?

Živimo u svijetu u koji se rađamo kao stabilno definiran hijerarhijski sustav, u kojem se postojeći odnosi moći uzimaju kao prirodni i jedini mogući. Kao što se heteropatrijarhat uzima kao početna pozicija pa ljudi često pitaju kako se to lezbijke seksaju jer im je ta situacija doslovno nezamisliva kad se iz jednadžbe odstrani penis, tako i veganke nekoliko puta na dan moraju odgovarati na pitanje što jedu. Jer zaista, što ostaje od seksa kad mu oduzmeš referentnu točku – penis, što ostaje od obroka kad mu oduzmeš glavni sastojak – meso?

I dok ipak još od malih nogu učimo da postoje granice u međuljudskim odnosima koje trebamo poštivati i da se (barem formalno) potiče timski rad, naš odnos sa životinjama od početka procesa socijalizacije ima samo jedan cilj – izvlačenje koristi koju od njih imamo. Bilo da je to gledanje zatočenih životinja u zoološkom u za njih potpuno neprirodnim uvjetima, uživanje u cirkuskim točkama u kojima nas 'zabavljaju' životinje kojima je plaća mali kavez i udarci bičem ili jedenje dijelova njihovih tijela i oduzimanje njihova mlijeka, od malih nogu dobivamo poruku da su životinje ovdje zbog nas. Druga bića u lancima postaju nam normalna slika svijeta, baš kao i seksualizirane i objektivizirane žene s reklama.

Zbog velikog napora da patnju životinja normaliziramo i ne povezujemo s ljudskom, danas možemo živjeti u društvu koje (barem na papiru) osuđuje ubojstvo i silovanje ljudi, a svaki dan plaćati drugima da za nas ubijaju i siluju druga bića na koje se zakon ne odnosi jer smo ih naučili tretirati kao objekte. A znamo što se događa kad netko  postane objekt - prestaje biti biće s vlastitim potrebama, osjećajima i željama i postaje depersonalizirana stvar s kojom se može postupati po volji. Zato se nerijetko kaže da se žene u našem društvu tretiraju i gledaju 'kao komadi mesa' – jer je meso objektivizirana i depersonalizirana verzija žive životinje koja se tek u tom obliku može konzumirati i bez pristanka, kao i žensko tijelo.

Koje su poveznice između položaja životinja i ljudi iz različitih kultura koji se iz nekih razloga ne mogu boriti za vlastita prava?

Razlika uvijek jest u tome da ljudi lakše postaju svjesni svog potlačenog položaja i pronalaze vlastiti politički glas od životinja koje za verbalizaciju svoje borbe trebaju ljude. Doduše, znamo da su različite skupine ljudi u nekim kulturama u potpunoj pravnoj nemogućnosti početi radikalnu promjenu jer riskiraju vlastiti život. Stoga je potpuno logično da ljudi iz jedne kulture dižu glas protiv nepravde u drugoj i sa svoje geografske pozicije ukazuju na tuđu političku. Ipak, nije novost da zapadnjački feminizmi nedovoljno ozbiljno shvaćaju, recimo, feministkinje koje burku smatraju simbolom otpora, kulture i moći, a ne opresije i šutnje. Još uvijek vlada predrasuda da je na Zapadu bolje i da su 'naše' žene slobodnije, što je zapravo veoma relativan i kulturološki uvjetovan pojam.

Jednako se tako Zapadnjaci/kinje groze na slike iz Kine na kojima su zarobljeni, raskomadani i skuhani psi i mačke. Potpisujemo peticije, plačemo, zaprepašteni smo i u nevjerici jer 'kakva bi to nemoralna osoba jela životinje koje smo mi na Zapadu odlučili zvati prijateljima/cama, a ne hranom'. Naravno, to činimo dok nam se u dvorištima odvijaju kolinja, a za ručak se kuha krava, koja je u Indiji sveta životinja. Jedenje životinja naučeni je obrazac ponašanja koji u današnjem društvu obilja ne proizlazi iz biološke potrebe, nego kulturološke norme.

Oslobođenje leži u spoznaji da je naše kulture i običaje proizvoljno oblikovao centar moći (bio to heteroseksualni bijeli muškarac, kršćanin, Arapin musliman ili Homo sapiens) i da one nisu prirodne ili bogomdane kao što nas uče. Tek onda možemo početi dekonstrukciju i okaniti se sveznajuće pozicije koja nam stvara neprijatelje u vlastitoj borbi.

Kako se onda dogodilo da se feministički pokret i pokret za LGBT prava izdvoji od pokreta za prava životinja?

Kad govorimo o pokretu za prava LGBT osoba, spominjemo i naglašavamo da se on razvio iz borbe za prava žena i pokreta protiv rata te se na taj način prepoznaje i kao legitimni politički pokret i prosvjed. Manje je poznato da su se već sufražetkinje istovremeno borile za vlastito pravo glasa, protiv vivisekcije i za vegetarijanski stil života i to prvenstveno jer su shvatile da je pozicija životinja veoma slična njihovoj. Žene, kao i životinje, tada nisu bili politički subjekti, njihov se glas nije čuo i zbog ekonomskih su prilika i društvenih konvencija bile primorane živjeti u onome što Wollstonecraft naziva 'zlatnim kavezom'. Životinje isto tako imaju gospodare/ice koji/e ih hrane i pružaju im 'dom', za koji onda životinje plaćaju svojim tijelom, baš kao i nekoć žene.

Aktivistice britanske organizacije BUAV tijekom izglasavanja Zakona o zaštiti pasa, 23. svibnja 1919. godine u Londonu (izvor: Prijatelji životinja)

Aktivistice britanske organizacije BUAV tijekom izglasavanja Zakona o zaštiti pasa, 23. svibnja 1919. godine u Londonu (izvor: Prijatelji životinja)

Tijekom godina borbe za prava žena i LGBT osoba dobile su na političkoj važnosti i formirale se kao pokreti za ravnopravnije i slobodnije društvo, dok se pokret za prava životinja usred svega toga zagubio. Danas se gotovo ne može vidjeti veza između feminizma, LGBT prava i prava životinja. Životinje se u feminističkoj teoriji spominju isključivo u ekofeminizmu koji se pritom oslanja na biologizaciju žena i muškaraca, vraćanje žene korijenima prirode i žene sa životinjama povezuje po liniji 'prirodnosti' (koja se zasniva na njihovoj navodnoj nesputanosti i opet vodi u biologizaciju žena i antropomorfiziranje životinja), što je mnogim feministkinjama (i meni) neprihvatljivo.

Veganstvo je pak zbog labave veze s feminizmom u zadnjih nekoliko godina prihvatilo kapitalističko-heteropatrijarhalna pravila igre i sad polugole žene prodaju ideju veganstva kao seksi filozofije. Dok nam se te dvije fronte ignoriraju ili se međusobno sabotiraju, idealni svijet kojem zajedno stremimo propada.

Koji bi onda bio idealni svijet?

Idealni svijet onaj je koji funkcionira prema feminističkim principima.

Idealni svijet onaj je koji funkcionira prema veganskim principima.

Po meni su feminizam i veganstvo sinonimi. Feminizmi tvrde da ne postoje granice tvojih sposobnosti i izbora samo zato što si se rodio/la u određenom rodu, spolu ili tijelu. Veganstvo napominje da pripadnice/i jedne vrste nemaju prava potlačivati druge zbog vjerovanja da je njihova vrsta nadmoćnija. Kad čitam feminizme, čitam veganstvo. Kad imam na umu da su nasilje i hijerarhije neprihvatljivi, da muškarac nije iznad žene, heteroseksualnost iznad homoseksualnosti ili bračna zajednica iznad izvanbračne, znam i da je neprihvatljivo da je čovjek iznad drugih životinja. Jer ako jest, njegujem hijerarhiju koja nekoga konstruira kao Drugo. Ipak, u isto sam vrijeme savršeno svjesna da veganstvo jest jedna vrsta privilegije koju si trenutačno tek neki mogu ekonomski, geografski ili mentalno priuštiti. Ne bježim od činjenice da se većina ekonomije, a onda i ljudske egzistencije bazira na iskorištavanju životinja, kao što je nekoć bio slučaj s (ljudskim) robovima. Upravo se zato naša klasna, ekonomska ili društvena privilegiranost treba upregnuti za eliminaciju nasilja nad životinjama. Svijet u kojem nijedna osoba ekonomski neće ovisiti o ubijanju životinja počinje kad konzumenti odluče prekinuti želju za životinjama u svojim tanjurima.

Kad govorimo o borbi protiv nasilja nad ženama i homoseksualcima/kama, često se odmahuje rukom i kaže da žene već imaju sva prava, da homoseksualci/ke rade što god žele dokle god je to unutar njihova četiri zida. Vegani/ke odgovaraju na slične optužbe, ali i iz aktivističkih krugova. Može li se ta situacija promijeniti ako se aktivisti/ce i dalje ne žele odreći zalogaja i dalje životinje smatraju hranom?

Svaka feministkinja barem je jednom čula izjave tipa: 'A tko se bavi pravima muškaraca'. Svaka osoba koja je koračala u Povorci ponosa već zna da se 'novac za to može iskoristiti za one kojima je potrebniji, npr. za djecu'. Jednako tako svaka veganka, dijeleći letke koji zagovaraju prava životinja, mora slušati istu milozvučnu pjesmu: 'A tko se bori za ljude'. Odjednom je svaki aktivistički angažman promašen jer postoji milijun drugih, važnijih borbi.

To su pokušaji trivijaliziranja tvog angažmana jer ljudi očito vide da se položaj žena aktivizmom može poboljšati, da Povorke ponosa rezultiraju boljim zakonima i vidljivošću za LGBT osobe i da je veganstvo savršeno moguća opcija u vremenu i mjestu u kojem živimo – to ih straši jer onda očito moraju nešto poduzeti.

Potpuno je razumljivo da se jedna osoba ne može baviti svim potlačenim skupinama, no feminizam je nekako uspio objediniti većinu. Nitko ti neće reći da si feministkinja ako misliš da su lezbijke niža vrsta i da Rome treba sterilizirati. S druge strane, potpuno je prihvatljivo reći da si feministkinja i pričati o nevoljama s rodom ili položaju crnkinja u feminizmu dok večeraš nečije dijelove tijela. Opasno je stvarati i održavati hijerarhiju opresije. Trebamo neprestano propitivati i testirati vlastite privilegije – kao što feminizam u svojim redovima treba muškarce koji su se spremni odreći nekih privilegija koje imaju u patrijarhatu, tako se i ljudi trebaju solidarizirati sa životinjama i osvijestiti na koji način profitiraju od njihovog nižeg statusa.

I iako svaki aktivistički angažman zahtijeva psihički i fizički napor, veganstvo ima tu sjajnu komponentu da doslovno svaki put kad sjedneš za stol, sudjeluješ u mikrorevoluciji.

Tagovi: aktivizam, aut, feminizam, hrana, idealan svijet, lgbt prava, lgbtiq inicijativa, martom šušak, meso, prava životinja, veganstvo, ženska ljudska prava, životinje

Vezani članci:

Facebook komentari

Prikaži stare komentare (61)

Stari komentari

kato:
osoba koja zagovara prava jednih, a krši istovremeno najosnovnija prava drugih, postaje sumnjiva u interesima da zaštiti prava ovih prvih ...

tako feminist/kinja koji/a nije vegan/ka jednostavno nema nekog smisla. nema dosljednosti. nema racionalne podloge, logike...
25.08.2013. 21:24
kato:
osoba koja zagovara prava jednih, a krši istovremeno najosnovnija prava drugih, postaje sumnjiva u interesima da zaštiti prava ovih prvih ...

tako feminist/kinja koji/a nije vegan/ka jednostavno nema nekog smisla. nema dosljednosti. nema racionalne podloge, logike...
25.08.2013. 22:03
deckopik:
Ovaj tekst ima podosta promašenih mjesta:
"Baš poput feminizma, pokret za prava životinja politički je pokret za iskorjenjivanje nasilja i hijerarhije. Teško mi je zamisliti svijet zasnovan na feminističkim principima koji uključuju porobljavanje i ubijanje drugih bića za vlastite potrebe." - Potpuno promašeno, jedno se tiče "ljudskih stvari", a drugo ne. Jedno se tiče, dakle, onoga što je stvoreno u određenim materijalnim ekonomskim uvjetima u historiji, a drugo bićâ koja uopće ni nemaju povijest, ni ekonomiju, ni kulturu. Koliko god je točno da je čovjek sisavac pa na takav način isto neka "životinja", ipak je evidentno da postoji izvjesna "differentia specifica". A i kada bi se pozivali na biologiju, onda tek ne bi mogli zastupati tvrdnje koje zastupa ova izvjesna Marta Šušak (hranidbeni lanac i slično). Pitam se koju granicu u "životinjskom carstvu" povlači Marta Šušak da razdvoji životinje koje se "smiju", a koje "ne smiju" ubijati jer ista je sigurno ubila mnogo mravâ, komaraca, muhâ, paukova, itd. Koji je to razred i/ili red životinja koji čini "differentiu specificu" i po čemu? A i pitao bih je od čega ona živi?

"U ovom su društvu životinje najveće Drugo jer se i u najvećem procvatu postkolonijalne teorije kao Drugo ne prepoznaju." - Vrlo neuspješan pokušaj "furanja" na postkolonijalne i poststrukturalističke teorije - "Drugo" u tim teorijama uopće nema nikakvih dodirnih točaka sa životinjama i predstavlja nešto sasvim drugo isključivo "ljudsko" (koliko god je i to "ljudsko" izvjesna historijska diskursna tvorevina).

"Po meni su feminizam i veganstvo sinonimi." - Krajnja opskurancija i simplifikacija. Je li Marta Šušak čula, pored svega što sam već nabrojao, za nagone, za građu probavnoga sustava i potrebne hranjive tvari? Nisam zagovornik prevelikoga uplitanja biologije u pitanja o čovjeku kao društvenom biću, ali kada već Marta Šušak ulazi u to stavljajući životinje uz bok radnicima, homoseksualcima i ženama, onda je tlo biologije neizostavno. Čovjek je svejed, tako mu je građen probavni sustav, a u životinjskom mesu nalaze se neki nenadomjestivi sastojci (poput nekih proteinâ i željeza) potrebni za kosti, mišiće, živce, krv, itd.

"I iako svaki aktivistički angažman zahtijeva psihički i fizički napor, veganstvo ima tu sjajnu komponentu da doslovno svaki put kad sjedneš za stol, sudjeluješ u mikrorevoluciji." - Uf, obožavam ovakve koji misle da kad ne pojedu meso da su spasili svijet ili barem "pomaknuli kotač historije naprijed", isto kao i s onima koji sjedaju u eko taksi iz istih razloga. Smiješno. Ljevica uistinu pokazuje sve više simptoma vlastitoga poraza (cijeli zapadni marksizam mala je beba prema ovakvim raznih tendencijama koje se javljaju na "ljevici" nakon 1968.). Tješi me što ipak malo ljudi, iskreno vjerujem, dijeli ovo mišljenje.



25.08.2013. 23:50
Ivana:
Dakle, zagovara se jednakost i tolerancija. A pokazujete toleranciju isključivo prema osobama koje su vegani i sve ostalo je pogrešno?

Bravo!
25.08.2013. 23:52
Misaka:
@Ivana
Ono što autorica želi, koliko ja shvaćam, je poistovjetiti konzumaciju mesa sa zlostavljanjem žene, imanjem robova i sličnim stvarima. Sad zastanite malo i razmislite o tome.

No uglavnom, da ne duljim pošto se prilično slažem s deckopikom gore; evo samo jedan poučno-zabavni link:
thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=vegetarian_test
26.08.2013. 03:05
Misaka:
@Ivana
Ono što autorica želi, koliko ja shvaćam, je poistovjetiti konzumaciju mesa sa zlostavljanjem žene, imanjem robova i sličnim stvarima. Sad zastanite malo i razmislite o tome.

No uglavnom, da ne duljim pošto se prilično slažem s deckopikom gore; evo samo jedan poučno-zabavni link:
thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=vegetarian_test
26.08.2013. 03:12
đebo:
izvrstan, koherentan i silno potreban tekst.

sto se tice primjedbi iznesenih u komentarima, svi odgovori na pitanja o ljudskom probavnom sustavu, broju zubiju, količini proteina i željeza u prehrambenom univerzumu lako su dostupne, kao i znanstvena istraživanja o veganskoj prehrani (to pogledate nakon što ste riješili poučni vegetarijanski test): www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19562864.

ljudi su svejedi, i upravo ta osobina daje im mogućnost izbora, a sposobnost za empatiju s drugim, ljudskim ili životinjskim, u korijenu je ljudske etičke (r)evolucije, i boljeg svijeta za sve.

ono što mene uvijek iznenađuje je to koliko se agresije, (pokušaja) patroniziranja i omalovažavanja usmjerava na ljude koji su se odlučili riječju i (d)jelom založiti protiv neke vrste opresije - a tvrditi da ono što se svakodnevno čini životinjama to nije znači voljno isključiti sva osjetila.
26.08.2013. 10:49
kosee:
Ne uspijevam shvatiti ovaj članak. Poštujem izbor onih koji su vegani no isto tako vjerujem u hranidbeni lanac. Trebamo li možda nekako zatočiti životinje mesojede zato da ne bi koristili druge životinje za svoje potrebe prehranjivanja? Jesmo li onda ljubitelji životinja?

Ne vidim povezanost feminizma i borbe za prava životinja. Vidim da postoje paralele no prava ljudi su jedno, a prava životinja nešto sasvim drugo. Imalo bi smisla samo kad bismo za životinje tražili jednaka prava kao i za ljude, a to ne činimo, zar ne?
26.08.2013. 12:34
đebo:
što točno može značiti izjava 'vjerujem u hranidbeni lanac'? hranidbeni lanac je koncept, konvencija, nešto što u našem dobu postaje potpuno irelevantno kad nam život ne ovisi o jedenju drugih bića.

životinje nemaju mogućnost donijeti etičku odluku da nešto jedu iil ne jedu, ljudi mogu. ako, dakle, imaš mogućnost (tko ima), i sposobnost donijeti odluku da ne sudjeluješ u tom dijelu hranidbenog lanca koji uključuje iskorištavanje - ubijanje, zatočivanje itd. - drugih bića, zašto to ne učiniti? stvar je bolno banalna.
nije li nam svima u interesu činiti što manju štetu, nanositi drugima manje boli, patnje, itd. - a izbora imamo. stvar je u tome koliko smo spremni braniti granice zone vlastitoga komfora, ugode (no granica vlastitoga komfora nerijetko zalazi u granice tuđe slobode, znamo to redobro i u ljudskome svijetu).

također, mislim da poanta ovog članka nije afirmiranje izbora vegana ni poziv na poštivanje njihova izbora, nego jednostavan, makar proširen, poziv na poštivanje životinjskog prava na život.
26.08.2013. 13:31
Leana:
Odlican!
26.08.2013. 14:00
zlatan:
Napokon jedna mlada pametna osoba. Ovi primitivci koji naklapaju o štetnosti vegetarijanstva, te da su ljudi svejedi, laprdaju. Ja osobno nisam vegan, ali sam vegetarijanac. Pismeni znaju razliku. I to sam već preko 30 godina, kao što vidite još nisam mrtav. Jako sam uvježban i imam akrobatske sposobnosti, unatoč godinama. I dobrovoljni sam davatelj krvi. Vegetarijanstvo i veganstvo postoji od početka ljudske civilizacije. Cijeli hinduizam i budizam zagovara takvu prehranu, posebno ĐAINIZAM, koji zagovara striktno veganstvo. Mnogi veliki umovi na zapadu su zagovarali vegetarijanstvo još od antike. Svatko to može pronaći na internetu, a ne prosipati budalaštine tipa, meso je puno hranjivih tvari. Kao samo tamo ima šta ja znam vitamina B 12.
Da, ljudi u polarnim krajevima moraju jesti meso, nemaju ozbora. Ali svi mi koji imamo izbora ne trebamo uopće jesti meso. Ne znam koliko je točna tvdrnja o prehrani po krvnim grupama, alio netko se može i na to oslanjati.
Pogledajte sve o vegetarijanstvu, i ljudima koji su ga promovirali!
A pitanja pa šta onda jedeš? Ako nema mesa. To je tako glupo da ne treba niti komentirati. Zaista mi nije jasno da još uvijek ljudi mogu tako biti glupi.
26.08.2013. 15:28
Zane:
Čitajući podrobnije ovaj tekst, gledajući komentare za i protiv, primijetih jednu ironičnu stvar... Autorica teksta i svi nadobudni 'prijatelji životinja' nemaju blage veze niti blagog pojma o tome kako domaća, a kamoli divlja životinja funkcionira, koje su njene 'želje' i potrebe, koji su njeni nagoni. No istovremeno si uzimaju za pravo da postupaju u interesu životinja. Onda od istoimene udruge vidim letke koji reklamiraju vegetarijansku hranu za pse i mačke. Da li je to zaista u interesu te životinje? To je samo jedan primjer agresivnosti i militantnog guranja pod nos nekog izbora protiv kojeg se druga strana (pas ili mačka) nije u mogućnosti niti boriti. To je sadizam. Toliko o tome da ovaj 'politički pokret' nije preagresivan. Štoviše, ne razumijem ni u čijem je interesu. A svaki čovjek koji se bori protiv nametanja veganstva i vegetarijanstva je automatski neuk, šovinist, sadist i ne znam čime sve nije etiketiran u ovom tekstu. Što je samo po sebi diskriminacija.
Evo od nekog tko je cijeli život okružen velikim domaćim životinjama (čitaj konji, krave, svinje) i polu-profesionalno se veći dio života bavi životinjama te sam stekla određeni uvid u način na koji životinja funkcionira. Domaća životinja treba čovjeka. Niti jednu životinju ne možete prisiliti da bude pitoma ako ona to ne želi, počev od miša, preko mačke i psa, a da ne počnem govoriti o grlima od pola tone do tonu za koja ljudi misle da su jadna preizgladnjela i izmaltretirana da probiju bijednu ogradu sačinjenu od 3 trula debla zavezana špagom (inače, mogu, jer konj može preskočiti visinu od preko 180cm, a da ne govorim s kojom ju lakoćom može urušiti, kao i prosječna krava, a svinja pojede ogradu). Životinja je kraj čovjeka jer to sama želi i treba. O krađi mlijeka da i ne govorim koja je to glupost, jer domaća krava bi dobila infekciju i uginula u manje od godinu dana da ju se svaki dan ne muze. Tom izjavom mi je autorica dala jasno do znanja koliko je upoznata sa 'žrtvama' koje brani. Svaka životinja je izuzetno prosto biće u usporedbi sa čovjekom i svako daljnje dovođenje te dvije vrste u nekakvu korelaciju staje na tome. Životinja nema razum, nema povijest, nema kulturu, nema entitet, nije inteligentna, ne teži k samoostvarenju, samo ravnoteži. Životinja je u cijelosti uvjetovana svojim nagonima i sposobnošću prilagodbe i nema sposobnost dubljeg samoostvarenja od onog uvjetovanog nagonima. Vlasnici domaćih životinja koji se bave organskim uzgojem (ne govorim o masovnom uzgoju gdje se životinje zaista maltretira, truje i uništava u svrhu proizvodnje, ali mislim da nitko ovdje ne propagira takav uzgoj), koji je jedna od mogućnosti borbe protiv masovnog uzgoja životinja za klanje, NE MALTRETIRAJU životinje. Pružaju im dom, uveseljavaju ih i te iste životinje uveseljavaju svoje vlasnike. Da ih puste na slobodu - uginule bi i izumrle (sve osim svinja). Najmanje je tu riječ o mesu i profitu. Ljudi koji se bave životinjama i koji ih uzgajaju radi mlijeka, jaja, pa u konačnici i mesa, u pravilu jako vole životinje jer to iziskuje jako puno vremena, truda, volje i želje i ne može se postići bez izuzetne ljubavi prema životinji. A realno, ako pratite vijesti, možete zaključiti da i nema nekog profita od primjerice uzgoja krava za mlijeko ili bilo koje druge domaće životinje. E sad, zašto nema ništa loše u jedenju mesa? Jednostavno, životinja postupajući po svom nagonu se razmnožava, nekada i prevelikoj mjeri, i prirodnu selekciju domaćih životinja čini klanje za mesne proizvode, iliti držanje njihovog brojčanog stanja pod kontrolom, jer to same nisu u stanju. Prenakotile bi se, a ova jadna Zemlja jedva nas i ovako sve skupa trpi sa resursima... Selekcija se u pravilu čini vrlo pažljivo, te se kvalitetni primjerci uvijek ostavljaju za rasplod i slično, tako da se ionako zakolju oni koji bi pod nekom pretpostavkom u divljini i uginuli jer su jednostavno preslabi. Odnosno, održava se prirodni balans stvari. Isto rade i lovci u čovjekom narušenim eko-sustavima koje čine predjeli šuma među nastanjenim dijelovima, inače bi se zbog prevelikih nakota određenih životinja ti eko-sustavi poremetili i riskirali bi gubitak nekih drugih vrsta. Na ovaj način zadržavamo ih sve, dok se lovci tijekom sezona zabrane čak i brinu za populaciju koja će im za vrijeme sezone predstavljati ulov. (Opet, ne govorim o krivolovu) I ne, to opet nije radi mesa, jer vjerujte mi, previše je to posla u jako gadnim uvjetima za 1 obrok recimo zečetine ili srnetine koliko dobije prosječan lovac po sezoni. To je opet ljubav. Prema životinji.
Istina je da čovjekovu organizmu ne treba meso. Uravnoteženom vegetarijanskom, pa čak i veganskom prehranom moguće je nadomjestiti sve potrebe ljudskog organizma. Ali opet nema potrebe za one koji to ne žele i ne preferiraju. Ne znam što bi vegani i vegetarijanci očekivali da bi se dogodilo da jednostavno svi na zemlji prestanu jesti svinjetinu, ovčetinu, kozetinu, govedinu, zečetinu, piletinu, divljač, konjetinu... Želite li da oslobodimo sve te životinje? Izumrle bi za manje od deset godina. Oslobodimo sve domaće životinje i kućne ljubimce, prvo što će se dogodit jest da će svi psi poubijat sve kokoši. Većina konja će polomit noge, ovce, koze i svinje i ostatak konja će polovit vukovi i veći psi, možda i medvjedi. Krave će sve poumirat u roku godinu dana zbog hiperlaktacije, izumrijet će za manje od 5 godina. Probujat će populacije vukova, podivljalih pasa i ostalih karnivora zbog prevelikog obilja, koje će ubrzo nestat i zatim ćemo imat problem da će napadat ljude, i to prvenstveno djecu. S vremenom će i karnivori nestat jer neće više imat što jest ili ćemo ih biti prisiljeni poubijat i ostat ćemo u svijetu bez životinja. To zagovaraju veliki ljubitelji životinja s ovim političkim pokretom.
Ili da ih držimo u dvorištima dok se ne nakote i pojedu ljudski rod? Ili da ih sve kastriramo i čekamo da odumru? Ili da ih odmah sve eutanaziramo? A što ćemo onda s mesom...? :)

Nemam ništa protiv veganstva i vegetarijanstva kao prehrambenog izbora. No primijetite da niti jedna osoba koja se profesionalno bavi životinjama nije vegan niti vegetarijanac a isto tako mi niti jedan vegan ili vegetarijanac ne može tvrditi da voli životinje više od nekog tko 15 dana na -25 spava u štali na slami i doji ždrijebe ili tele koje je majka odbacila svaka 2 sata na dudu.
Životinje nisu Drugi. One su naši prijatelji i simbioti. To je konsenzualno stanje za sveopći boljitak. Pogledajte Kralja lavova, na početku vam je dobro objašnjenje kruga života. Mi smo ga već dovoljno narušili, nemojmo inzistirat na još više, pogotovo ne na ovako uvredljive i agresivne načine. Ja prihvaćam i shvaćam vaš izbor, prihvatite i shvatite vi moj.
26.08.2013. 18:54
đebo:
koliko god životinje ovisile o čovjeku, zdrava logika govori mi da ne bi voljno odabrale da ih se iskorištava i ubije, ni da im se oduzima mladunčad za ljudsku prehranu itd.

ideja veganstva je da se životinje ne tretiraju kao ljudsko vlasništvo (u tom smislu postoje vegani koji su protiv držanja 'kućnih ljubimaca' jer im se na taj način ograničava prostor, i oni koji spašavanje životinja s ceste ili iz azila vide kao manje zlo). ideja veganstva nije u tome da krave i svinje glasaju na izborima ni da predaju vjeronauk u školama nego da prestanu biti materijal za ljudsko iskorištavanje. ako to znači da bi neke vrste prirodno izumrle, to je isto ok.

zašto ljudi smiju raspolagati životima i tijelima drugih vrsta, tretirati ih kao sredstva i roblje? do prije 150 godina to su radili i drugoj rasi, iz identičnih razloga, jer im je ekonomski bilo isplativo. samo što se životinje, za razliku od crnaca, ili drugog ljudskog roblja, ne mogu samoorganizirati - i zato valjda dobivaju što zaslužuju.

e, da, kralj lavova je fascinantan film, ali bolje je njega ne rabiti kao darvinistički udžbenik budući da je udarne hitove sa saoundtracka pisao elton john, ultimativni kamen spoticanja u opstanku ljudske vrste. :P

i još, meni je suluda i shizofrena pozicija ljudi koji žive sa životinjama, upoznaju ih, hrane ih i vole (koliko se uopće može voljeti netko koga smo sveli na stvar), a onda ih ubijaju. ja ne želim vjerovati u 'prirodnost' takvog otuđenja od drugog bića, u to da je naša prehrana vrednija od tuđeg života - zasigurno ne u društvima u kojima ljudski život uistinu ne ovisi o njoj.
26.08.2013. 21:59
deckopik:
Đebo, pa baš po tome što si rekao životinja nije etički subjekt kakav je čovjek. Teško da će ijedna (bio)etička šarlatancija (koje, inače, bujaju u diskursu) nadmašiti Kantovu deontologiju (u ovom slučaju, osuđivani "Kantov antropocentrizam")! A ti zlatane, možeš govoriti što god hoćeš, ali čovjek kao svejed je činjenica, a ne "laprdanje", jasno da se može prilagoditi vegeterijanstvu, kao ti npr., ali onda pustite nama drugima koji volimo meso i želimo jesti meso slobodu da to činimo. A stavljanje nas u koš sa zlostavljačima žena, imperijalistima i robovlasnicima vrijeđanje je i ometanje mog izbora kojim ne štetim nijednom drugom ljudskom biću (ako mu nisam, naravno, ukrao kravu, svinju ili što već). Srećom, pa je ovaj tekst tolika šarlatancija pa neće izazvati, vjerujem, većega odjeka jer to neće prihvatiti nijedan OZBILJAN aktivist. Zašto onda tî toliko veliki prijatelji životinjâ ne izađu s inicijativom da one uđu u pravo, u zakon, jednake s ljudima, pa možda da dobe i biračko pravo u minimalnoj predstavničkoj demokraciji? Zašto? Volio bih dobiti odgovor na to pitanje. Ako ga neće biti, a vjerojatno neće, onda se na ovo može reći samo jedno: Marta Šušak mora shvatiti da su "priroda" i "društvo" dva ontološki različita predmeta, dočim životinje pripadaju samo jednom, a čovjek obama, ali ponajviše društvu. Da, životinje ne žive u društvu i nemaju svoju povijest, a ljudi to imaju. Životinje žive u ćoporima, krdima, jatima, plovama, stadima, ali nikako ne u nečem tako kompleksnom kao društvo. Dokle god je tako, ovaj tekst i ovakve inicijative ostat će šarlatancije par excellence.
26.08.2013. 22:11
đebo:
ne vidim nikakvu 'šarlatanciju' u inicijativi i želji da živimo u svijetu u kojemu je manje bolii patnje BILO KOJIH bića, pa bila ona i ne-ljudska.

životinje, uistinu, možda nisu etički subjekt 'kakav je čovjek', no samo zato što je čovjek to (diskurzivno) odlučio - jer čovjek ima moć i diskurzivno i industrijski obrađivati druge, ma koje vrste bili. ja ni u jednom od ovih protuveganskih argumenata nisam našla validan argument za mesožderstvo, osim implikacije da je čovjek nadmoćan svim bićima, pa stoga ima pravo raspolagati njihovim tijelima i životom i da je čovjekova sloboda mjerilo stvari - a da životinjska sloboda ne postoji jer je, valjda, životinje nisu u stanju racionalno spoznati - makar bol, patnju i ubijanje sasvim lako spoznaju tijelom.

u tekstu je spomenuto, a i ja sam u nekom komentaru rekla - nije stremljenje veganstva u tome da se životinjama da pravo glasa (ljudi ga imaju i stvarno ga dobro znaju iskoristiti) nego da im se da banalno pravo na život. silno banalno - nije mi samo jasno zašto se moraju knjige i ovoliki tekstovi pisati da bi se artikulirala tako jednostavna misao.

konačno, zašto uporno inzistirati na čovjekovom pravu na podjarmljivanje drugog kao na 'prirodnom' imperativu - ako je jasno da postoji jako mnogo ljudi koji se ne slažu s iskorištavanjem životinja i koji u skladu s tim etičkim principom i žive.

jesu li vegani neprirodni, jesu li etički mutanti, ako je njih moć promišljanja, empatije i svega ostalog čega se ni kant ne bi stidio, dovela do zaključka da nije u redu jesti/iskorištavati/podčinjavati životinje? veganom se ne rađa, veganom se postaje - i to ne zato da se nekome napakosti, ili da se može hodati svijetom superiornog držanja - bogzna da je u našoj kulturi i civilizaciji daleko teže biti vegan nego mesožder, i to prvenstveno zbog (mikro)socijalnih razloga. vegani nisu vegani iz obijesti, vegani nisu vegani iz oholosti, ili nadmoći. vegani su vegani iz promišljanja hijerarhija, iz empatije prema tuđoj boli, iz poštivanja tuđe slobode i propitivanja vlastitih. ako je TO šarlatanstvo, onda je svijet jedno uistinu tužno mjesto kojemu treba hitan makeover.
26.08.2013. 23:33
deckopik:
Jel bi trebala onda i druge životinje štititi od drugih životinjâ? Po tvojoj (ne)logici da, jer sasvim je svejedno ubije li kokoš čovjek ili ju zakolje lisica.

I neka žive po principima kojima hoće, mogu se i Zeusu klanjati što se mene tiče, ali neka, da prostiš, ne seru nama!

I nitko nije mesožder, treba jesti raznovrsnu hranu obogaćenu i proteinima, i ugljikohidratima, i vitaminima, i mastima i menineralima (da se sve to dobije, raznovrsna je hrana conditio sine qua non), to će ti reći svaki normalni doktor medicine, i tako piše u svim ozbiljnim medicinskim studijama (ne u onima koje pišu kako je marihuana zdrava, to je još jedno šarlatanstvo dokonih wannabe revolucionara)

A mogao bi i dobar dio vegana i vegetarijanaca priznati da im ne paše meso i da ga zato ne jedu, a ne da posežu za visokm teorijom samo da se samopromoviraju. Eto.
26.08.2013. 23:59
mesarova žena:
Uistinu provokativan tekst. Moram dodati i da mi je nejasno zašto stati na životinjama? I biljke ubijamo za hranu, a na velikim parcelama ih uzgajamo u izrazito neprirodnim uvjetima. Koja istočnjačka filozofija i svjetonazor stoje iza toga da životinje nisu hrana, a biljke jesu?
27.08.2013. 00:46
đebo:
još jednom, ako se izgubilo u šumi komentara, znanstvena istraživanja američke dijetetske organizacije o veganskoj prehrani: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19562864.
raznovrsna hrana bogata svim čovjeku potrebnim sastojcima upisana je u vegansku prehranu.

ne mislim da druge životinje treba aktivno štititi od drugih životinja, niti im služiti kao bodyguard, premda ću ja uvijek intervenirati vidim li da neka životinja napada drugu (osim ako je jedna od njih medvjed, u što se ne bih htjela miješati). životinje ne mogu promišljati svoje postupke i vođene su instinktom; čovjek ima privilegiju promišljanja pa tako i odlučivanja suprotivo instinktu - veći se dio procesa socijalizacije bazira na tome, uostalom. samo zato za čovjeka vrijede druga pravila nego za životinje, jer kapacitet za etičnost i empatiju nosi vrstu odgovornosti koju životinje ne mogu imati.

paradoksalno, ono što životinje čine jedne drugima ne da se mjeriti ni s fragmentom onoga što ljudi čine drugima (životinjama ili drugim ljudima) - u životinjskom svijetu u nema sustavnog iživljavanja, iskorištavanja ni podjarmljivanja. one jedu da bi preživjele.

i ljudi, neki, jedu meso da bi preživjeli jer druge opcije nemaju. neki imaju. dosta nas ima. to je bottom line. naravno da je neusporedivo lakše ne razmišljati o patnji koja je upisana u sadržaj naših tanjura i diskreditirati veganstvo kao šarlatanstvo (još uvijek mi nije jasno, na koji način taj pojam reflektira vegansku etiku, budući da nikakvu podvalu ni obmanu ne vidim u njoj - podvala kome? obmana koga? i kome točno na štetu?)...

sugestija da su ljudi vegani jer se tako 'samopromoviraju' jednaka je onoj da se ljudi autaju kao homići i lezbe da bi privukli pažnju ili zato što je to sad 'in'. i jedna i druga etiketa neće ti donijeti puno sreće ni podrške okoline. vegane neprestano podjebavaju ili napadaju (češće oboje), omalovažavaju i diskreditiraju, vrijeđaju, rade im probleme unutar obitelji (ako još s njima žive) itd. veganima bi, kao i pederima, bilo puno lakše da su strejt :)

a osobno ne poznajem mnogo ljudi koji ne jedu meso zato što im ne paše, uglavnom su ga svi prestali jesti jer ne žele sudjelovati u ubijanju/iskorištavanju drugih bića. neki su to osvijestili preko traumatičnih svjedočanstava na selu, neki kad su shvatili da nema esencijalne razlike između njihovog psa kojeg obožavaju i neke tamo svinjice (osim što je svinjica vjerojatno inteligentnija:), neki su bili u drugim aktivizmima, i onda povukli paralele s dugim opresijama koje spominje i marta u intervjuu...

i nije stvar u tome da netko ikome 'sere' - nisam primijetila da marta upotrebljava riječi s tog kraja verbalnog spektra :) - stvar je u tome da se ukazuje na neku nepravdu, neko potlačivanje koje je očito, ali o kojemu ne volimo i ne želimo razmišljati - jer traži od nas promjenu. zato je lakše napasti glasnika.

ali ne mislim da je poanta martinog intervjua prozivati ljude kao takve i dokazivati vegansku superiornost (uostalno, nije ni ona veganka cijeli život, kao što većina vegana i nije), nego istaknuti nepravdu, ljudske prakse koje se razbijaju na tuđim tijelima i životima.
mislim da je to silno važno, osvijestiti sva ona područja i točke opresije u kojima sudjelujemo - pa makar to činili i samo posredno, pasivno, čistih ruku (no triput dnevno).

27.08.2013. 00:47
đebo:
biljke nemaju centralni živčani sustav i ne osjećaju bol (premda je neka vrsta komunikacije nelagode zabilježena). kad biljci otkinete dio (plod, i sl) ona nastavlja rasti i razmnožavati se (uostalom, mnoge biljke se razmnožavaju upravo tako što ih ljudi/životinje jedu, pa njihovo sjeme dalje rasipaju kroz izmet). otkinete li dio životinje, on ne naraste iznova, i životinja umre, i/ili trpi istu bol kao i ljudi (ako je to bitno).
nadalje, pri uzgoju životinja troše se goleme količine biljaka za njihovu hranu (da ne pričamo o vodi i drugom utjecaju na okoliš), tako da prestavši jesti meso zapravo sudjelujemo i u smanjivanju patnje biljaka. i u svakom slučaju smanjujemo ukupnu štetu za životinje, biljke, okoliš.

inače, pitanje o pravu biljaka na život jedno je od čestih pitanja koja postavljaju ljudi koji nerijetko zapravo ne mare ni za boljitak životinja ni onaj biljaka, nego žele 'dokazati' da su veganske ideje neodržive i besmislene. neke od često postavljenih pitanja i odgovora mogu se naći i ovdje (nasumični, no koristan link - na engleskom, ali ima i naših nekih sigurno prevedenih):
www.upc-online.org/ethics_questions.html
27.08.2013. 01:01
Kia:
Odlican tekst! Uzrujanost u komentarima me ne čudi, jer nikome nije lako čuti i (nadam se) shvatiti da je neetičan tamo gdje ne mora biti. Nije bilo lako ni meni, pa sam odlucila da ako mi to smeta, onda jednostavno necu vise biti neeticna i gotovo, i da cu prestati traziti izgovore.
Formula je jasna: u danasnje vrijeme jednostavno NIJE potrebno jesti zivotinje, jer je veganska prehrana sasvim zdrava za covjeka (i to je vrlo lako proguglati, jer to kazu sve relevantne zdravstvene organizacije). Stoga svako daljnje ubijanje zivotinja je samo radi vlastitog gušta. Svi izgovori tipa građe zubala, lavova i zebri, "humanog" ubijanja su prevazidjeni i objasnjeni jos u proslom stoljecu, apdejtajte se malo.

Meni je drago da ovakvi tekstovi pokrecu kotač, jednako kao sto su slicni tekstovi pokretali kotače prava žena, prava crnaca, prava homoseksualaca... S obzirom da su prava zivotinja, nazalost, jos uvijek u zacetku, onda ne cudi ovakav otpor. :)
27.08.2013. 11:22
Misaka:
Samo par pointova.
Životinje da se ne iživljavaju na drugima? A hjoj. Dupini. Slatki mali dupini, poznati ne samo po mastrubaciji, već i po tome da su jedna od vrsta koje ubijaju druge iz zabave. Google it. Kako se to uklapa u vašu vegansku logiku?

Nadalje, jeste li znali koliko se milijuna životinja godišnje ubije na poljima žita i soje? Koliko zečeva, vjeverica, zmija, miševa i čega se ne biva raskomadano oštricama kombajna? Ili pak, koliko jelena i sličnih životinja biva ustrijeljeno godišnje zato što su utrčali u polja soje?
Ili pak, koliko je šuma raskrčeno, močvara isušeno, te životinja protjerano ili ubijeno kako bi se posadila ta ista polja? I odmah da kontriram argument o tome kako bi samo za prehranu ljudi treblao manje žitarica nego za prehranu stoke, to uopće nema smisla, jer ljudi i stoka ne jedu iste žitarice; stoka jede ili otpatke ili ono što izraste na najlošijem terenu i za ljude je u potpunosti nejestivo.
A čak i da ste si, recimo, za razliku od gotovo svih velikih vegetarijanaca, stvarno dali malo truda pa imate vlastito polje i uzgoj, i dalje jednostavno ne možete a bez da pobijete hrpu insekata pesticidima i ostalim- a i oni su živa bića, pošto bi vam u suprotnom pojeli urod.
Možemo i dalje u apstrakciju. Struja koju koristite, računalo na kojem pišete svašta po Internetu, auto koje vozite, odjeća koju nosite, grad u kojem živite, sve je na neki način nastalo nauštrb prirode i životinja, u najmanju ruku prisilnim oduzimanjem njihovog teritorija. Jednostavno, u ovom svijetu ne postoji način da se jedva vrsta razvije bez da pritom ošteti drugu. To je realnost. I stoga, biti vegetarijanac ili vegan, te nas ostale nazivati "žderačima lešina" te pritom misliti kako radite neku veliku promjenu dok u svom stanu na plinskom štednjaku kuhate glavicu kupusa, jednostavno nije moguće bez enormne količine licemjerja.
27.08.2013. 15:18
zlatan:
A komentara uzrujanih pravovjernih svejeda majko mila! Gospon DECKOPIK, ne laprdam. Kažem istinu. Znači ja koji meso ne jedem već preko 30 godina po vama sam luđak? Otpadnik od prave vjere? Kada sam "postao" vegetarijanac, neke budale su me pitale, a koja je to vjera u pitanju? Ja bi i tada kao i sada odgovorio moju istinu: pa ja uopće nisam religijski vjernik. Mene više zanima mudrost odnosno filozofska spoznaja. Točno kaže imam osjećaj mladi ĐEBO, da se vegetarijance i vegane proganja, vrijeđa, mrzi. A ti vegani i vegetarijanci nikada ne vrijeđaju one koji jedu meso. Naprotiv, stalno se i meni u mojim solidnim godinama uvijek nađe netko koji me uvjerava da loše postupam sa svojim zdravljem i slične nepismene izjave. Ja kažem a kako to? Danas imam samo 2-3 kg više nego u 18-oj godini, vježbam, hodam po konopu, razgiban sam, a ti prdonje sa napuhanim trbusima me pokušavaju vratiti na pravi put!
Daklem, kao što niti jedan autani gej ne želi heteriće pretvoriti u homiće, jer zna da to nije moguće, tako niti jedan vegetarijanac ne želi nikoga prebaciti na takvu prehranu.
A to o ljubavi uzgajivača životinja. Ma dajte molim vas odrasli smo ljudi. Ja znam da ljudi na selu ne muče svoje životinje, ali svi znamo da ima i toga. Svi znamo da klasični uzgoj životinja nije problem, ali jest problem industrijski uzgoj. To su pravi logori smrti.
To da se životinje međusobno ubijaju, pa to svi znamo. To je sve dio evolucijskog razvoja i to nije nikakav problem. Jedino čovjek muči druga bića uključujući i svoju vrstu, sa užitkom.
Eto nisam umro unatoč vegetarijanskoj prehrani. Inače u civiliziranijim zemljama ako odete negdje na ručak, pitaju vas što jedete ili ne jedete?
A kod nas je stara lička magistrala svojedobno bila poznata kao janjeća ili praseća magistrala, jer ništa se drugo nije moglo po seoskim krčmetinama naći za jesti.
Jasno, jer daleko je lakše ispeći komad mesa (običaj iz pećine), nego imati mašte i kuhati vegetarijanska jela. Za to treba imati pamet, maštu i profinjenost.
27.08.2013. 16:28
đebo:
znači li to da, ako ne možeš biti 100% (kako god se to već mjerilo) etičan, onda nema smisla da uopće pokušavaš? čemu angažman za ljudska prava u hrvatskoj dok sirijska djeca umiru; čemu pomagati beskućnicima u zagrebu dok afrikaneri umiru od gladi i tkoznačega kao muhe. po toj su logici svi aktivisti na svim planovima licemjeri jer nikad nisu dovoljno dobri da uistinu spase svijet - ljudski ili životinjski.

argumenti takve vrste potpuno su promašeni - vegani ne teže savršenstvu, jer je ono nemoguće, dogodit će se vjerojatno kad ljudska vrsta izumre :P poanta je u osvještavanju što više nepravdi, u ovom slučaju ekonomskog sustava koji se oslanja na životinjske živote i tijela. ne vidim nikakvo licemjerje u tome da se angažiraš koliko god možeš i promišljaš o stvarima i mijenjaš sebe i pokušavaš utjecati na svijet oko sebe. to što ne možeš sve nepravde ispraviti, niti se možda protiv svake angažirati (jer mnoge su nevidljive) ne znači da ih ne treba priznati. većina komentatora ovdje ponaša se kao da će diskreditiranjem veganskih napora i 'razotkrivanjem' vegana kao licemjera i šarlatana izbrisati činjenicu da se milijuni životinja svakodnevno ubijaju za ljudske potrebe. je li to uistinu prihvatljivo, jesmo li toliki cinici da prekrižimo ruke i svaki napor proglasimo besmislenim samo zato što se svijet ne može promijeniti preko noći? rekla bih da je takva vrsta cinizma pozicija/strategija čiji su plodovi potpuno nejestivi, bez obzira na prehrambeno ili ideološko opredjeljenje.
27.08.2013. 16:37
Misaka:
@đebo
Pa, moja poanta je upravo u tome da ne radite sve što bi ste mogli da smanjite patnju životinja- već radite samo onoliko koliko vam je zgodno, a to je nula, i pritom se uglavnom poput autorice teksta pravite nevjerojatno etički nadmoćni i prosvijećeni.
Da vam je stvarno stalo do životinja, ne bi se oslanjali na sve moguće industrije, počevši od one poljoprivredne, koje pobiju milijune životinja svake godine, već bi ste živjeli u nekoj kolibici sa svojim vrtom. Oh, ali to vam je previše nezgodno i van comfort zone? Pa tough luck, sami ste izabrali takav stav.
Uostalom, ako ćemo tako, evo, i ja radim koliko mogu da smanjim patnju životinja- ne jedem meso baš svaki dan! To zvuči mutavo jer bi očito mogla napraviti puno više, ali hej, da vam je stvarno stalo, mogli bi i vi.
Činjenica da se pravite moralno nadmoćni zato što niste pojeli meso životinje za ručak već odrezak od soje; koji ste pak dobili tako što je neki zec u nekom polju prilikom žetve razrezan na komadiće i njegovo truplo ostavljeno tamo da se rasapda, ne može biti ništa drugo nego licemjerje.
27.08.2013. 18:17
mesarova žena:
pa šta onda što biljke ne osjećaju bol? živa su bića. i ne uzimamo im samo plod nego sve što je iskoristivo, često cijelu biljku. moj point je da ubijamo biljnu jedinku za hranu, a ona je živo biće i ima dušu; mislim da je jedini argument vegana u korist konzumacije biljaka u prehrani taj da od nečeg ipak moraju živjeti, tj. nekog ipak moraju pojesti. vegani, zašto ne probate sungazing, navodno se tijelo hrani solarnom energijom, pa nije potrebno jesti ništa...... usp., ja ne primjećujem ovdje ničiju moralnu nadmoć, bez obzira na to što tko jede.
28.08.2013. 01:17
kosee:
zlatane, moj dojam ovog članka i nekih komentara ispod je sasvim suprotan - oni upravo i pokušavaju svejede i mesojede preobratit na veganstvo i vegetarijanstvo, i to je ono na što ja osobno reagiram. Nemam problem s time da svatko organizira svoju prehranu kako mu odgovara, dok god se ne petlja u moj tanjur (isključimo kanibalizam :P). Isto kao što nemam problem s vjernicima dok god se ne petljaju u moja uvjerenja i pokušavaju mi nametnuti svoja. Isto vrijedi i za homoseksualce i sve ostale manjine. Da su kojim slučajem veganima uskraćena neka ljudska prava ili da su diskriminirani, apsolutno bih se založila da se to ispravi. No nisam uočila ništa takvo, možda griješim.
28.08.2013. 09:57
đebo:
paralela s vjernicima ili pederima promašuje bit veganskog aktivizma, jer se vegani ne zalažu za sebe i svoja prava, nego za tuđe pravo na život, i za propitivanje 'uvjerenja' da je u redu oduzimati drugima život zbog vlastite prehrane i užitka, ako nije potrebno (a nije, znanost je to potvrdila).

koje bi biće pristalo da ga se iskorištava, muči i ubija? nažalost, samo zato što nemaju ljudske metode komunikacije i što se ne mogu oranizirati, životinje valjda zaslužuju smrt. a ako nečije 'uvjerenje' znači tuđu smrt i patnju, ne bi li ga trebalo propitivati?

kao što kaže marta, sve ljudske manjinske skupine mogle su se same organizirati i zalagati se za vlastita prava i izboriti se, više-manje. tko da se bori za prava životinja, ako ne ljudi?

ako je ovo stvar 'uvjerenja' - onda je uvjerenje mesoždera da životinje nemaju pravo na život, da ih ljudi smiju i trebaju mrcvariti, ubijati i tretirati kao stvari. je li to uvjerenje koje itko s trunkom empatije može uistinu braniti i podržavati?

nije mi jasno kako nakon kilometar prepiske ovdje to nije jasno.
poanta veganstva nije u nametanju superiornosti vegana, nego u osvještavanju nepravde prema onima koje se ne sluša i ne gleda. napadati i diskreditirati vegane znači izbjegavati pitanje vlastite odgovornosti u lancu nasilja nad drugima, znači braniti uvjerenje u svijet koji se temelji na nečijoj smrti, boli i patnji, za užitak drugih.

nije li to 'uvjerenje' protiv kojeg bismo se svi trebali buniti? kakav može biti svijet koji se temelji na uvjerenjima da je nečija smrt tuđi užitak, i da je to u redu, samo zato što imamo moć jezika, tehnologiju i moć podjarmljivanja? kad nečije uvjerenje znači nečiju smrt i patnju i iskorištavanje, valja propitivati ta uvjerenja, a ne ušutkivati one koji na nepravdu upućuju.
28.08.2013. 13:20
kosee:
Sve super, ali kada vegani napadaju svejede, svejedi napadaju natrag i ne znam čemu se tu čudite? :)
Vi ste ispravni, mi smo pogrešni. Vi se zalažete za 'pravo životinja na život', a mi se zalažemo za 'tuđu smrt i patnju'. I onda kao nije jasno zašto se defenzivno reagira.
Mene kao ženu pomalo zbunjuje što se ovim člankom moja prava stavljaju u isti koš kao prava jedne kokoši (paralele feminizam - veganstvo). Ali to valjda i nije tako neobična usporedba. ;)
28.08.2013. 14:19
zlatan:
KOSEE, uopće nije istina da tzv.vegani ili vegetarijanci napadaju i vrijeđaju tzv.svejede i mesojede. To je gnjusna laž. Ja kao dugodesetljetni vegetarijanac mogu potvrditi da sam nebrojeno puta bio iznenađen kada netko dozna da sam vegetarijanac. Na njihovu reakciju. Te šta uopće jedete, kako ste živi, pa vi ne znate uživati u životu, nema ptice do prasice, sasvim sigurno ćete se razboliti i slične gluposti. Važno je i tko to pita. Formalno obrazovanje tu ne igra nikakvu ulogu. Ima ljudi koji se odmah zainteresiraju, pa na lijep i učtiv način pokušaju od mene doznati nešto više o tome. Ja im kao pristojan građanin objasnim njihovu znatiželju. Koliko je u mojoj moći. Ali nemojte govoriti neistinu. A to je da vegetarijanci i vegani napadaju ostale. Takvim rječnikom su se služili nacisti. I američki "demokrati" danas kada odluče nekoga napasti. Nemojte i biti takvi.
28.08.2013. 14:32
đebo:
kosee, znam o čemu govoriš - ljudi se osjećaju napadnuti veganstvom čak i kad vegani šute. jer je u deklarirano veganstvo upisana (čak i kad se ne izgovori) implikacija, pa i optužba da mesojedi sudjeluju i na neki način odobravaju životinjsku patnju, i da su samim time bad guys, dok su vegani good guys.

ali svijet tako ne funkcionira, i svi smo mi grey guys, u smislu da smo cijelo vrijeme u procesu promišljanja svega, i da se mijenjamo neprestano, i da je to blagoslov bivanja čovjekom, da se možemo promijeniti promišljanjem, preko noći, u sekundi spoznaje.

naravno da se ne-vegani osjećaju prozvanima, napadnutima, jer im se imputira da su zli i bezosjećajni. ja ne mislim da je to istina - ne mislim da su mesožderi zli, ni bezosjećajni, ni ne-etični. mislim samo da, kao i ja do svoje 30. godine - često ne žele razmišljati o toj nepravdi, jer je društvo uređeno da bude nevidljiva, jer je upakirana u plastiku i svedena na proizvod. i o nekim je patnjama lakše ne razmišljati. svi to činimo, jer se nije lako nositi sa svim nepravdama i patnjama na svijetu - ljudskom ili životinjskom. lanac opresije ponekad se čini otporniji od svakog 'prehrambenog lanca'...

u tom smislu je meni potpuno jasno da se ljudi imaju potrebu braniti (a napadati vegane lakše je nego napasti vlastita uvjerenja, građena desetljećima). to su i naši obrambeni mehanizmi. i sama sam ih prakticirala (a na nekim područjima vjerojatno još uvijek to činim, čekajući da me netko osvijesti:).

ali ponekad ljudi koji se osjećaju napadnuti veganstvom iil bilo kojim drugim pozivom na promišljanje opresije odluče nadići svoje obrambene mehanizme i navike i uvjerenja. kao i na bilo kojem drugom aktivističkom planu, promišljanjem hijerarhija mijenjamo se sami, i mijenja se i svijet. usporedba žene s kokošima drži vodu utoliko što nijedno živo biće ne zaslužuje smrt za tuđi užitak, trebalo bi imati banalno pravo na život i slobodu od patnje.

ništa drugo veganstvo ne tvrdi, ni marta u intervjuu. a paralele s drugim među-ljudskim opresijama važne su da se podsjetimo na nepravde koje činimo drugima, i na povijesni tijek koji (nam) je te nepravde osvijestio, i da uvažimo mogućnost, a možda i imperativ, da područje borbe ne treba stati na ljudskoj vrsti, da nasilje nije temelj na kojem želimo graditi svijet, da empatijom i uvažavanjem prava na život svih bića gradimo bolji svijet za sve, i da su alternative moguće.
28.08.2013. 14:59
kosee:
Ja ću samo zaokružiti svoj stav vezan uz ovaj članak, a to je da smatram da se borba za prava životinja ne može izjednačavati s borbom za ljudska prava. Možda je ona srž koja pokreće te dvije borbe ista, ali u mom sustavu vrijednosti su životinje i ljudi dvije potpuno različite skupine. U tom smislu mi je ovaj članak promašen, a nisam sto posto sigurna ni je li mu mjesto na Libeli kao takvoj.
Što se tiče samog veganstva i vegetarijanstva, nemam formirano mišljenje jer nisam dovoljno informirana o svemu. Ali ne napadam ljude s takvim izborom, dapače, najčešće se izrazito potrudim da im osiguram da se dobro najedu u prilikama koje sama organiziram i gdje na to mogu utjecati.
28.08.2013. 15:16
zlatan:
KOSEE, bravo napredujete. Šalim se jasno. Samo da kažem i ja na kraju nešto.Borba za prava ljudi nije ista kao borba za prava životinja ili zaštita prirode. Različita je. Kao što je vegetarijanska prehrana različita odf dominantnog mesojedstva. Ali ako se netko bori za prava životinja taj nije protiv ljudi.
Eto znam za slučaj mlađe osobe koja je bolovala od jedne užasne kožne bolesti, izuzetno iznakaženog lica. Radila je u jednom azilu za životinje. Kaza je moj prijatelj, kada je drugi neinformirani ljudi vide na ulici, u njoj vide strašilo. Ali kada ona hrani nekoga psa u azilu on joj maše repom i veseli se, njoj ili ljepotici sa izbora za miss, jednako maše. To je bilo pred desetak godina, ne znam što je sada sa tom osobom.
Biti vegetarijanac ako smo odgajani u kulturi gdje se meso obavezno mora jesti, zapravo je jedan rast i sazrijevanje. Iznutra. Veliko je to iskustvo i avantura. To nikako ne može biti pomodni čin. Oni koji to naprave iz mode, budu vegetartijanci šta ja znam, dva ili tri mjeseca. Ja sam vegetarijanac postajao u dugom razdoblju od pet godina. I ostao sam. Ali da odem živjeti na Arktik, sasvim sigurno da tamo ne bi mogao biti vegetarijanac, to je valjda svakome jasno.
Jer svatko mora imati svoju vlastitu hranu. Ne može se hraniti onaj sa Tahitija i sa Grenlanda na isti način, onaj koji trenira neku tešku atletiku ili tko vježba hatha-yogu. Ne možemo jednako jesti u mladosti i u starosti. Toliko, pozdrav
28.08.2013. 15:45
zlatan:
Još ovo. Ako u RH postoji neki mladić, koji je istovremeno i deklarirani homoseksualac i deklarirani vegan (ne vegetarijanac, vegan!), zanima me kako on prolazi u ovakvoj sredini? Hoću reći da je mnogima prihvatljiviji Edi Mišić, onaj koljač sa splitskog Marjana. Inače u ruksaku su mu našli salamu, a ne vegetarijanski burger. Ali to ne mora ništa značiti, je li tako.
28.08.2013. 15:51
tajuska:
bas me zanimalo kad cemo doci do toga jel necemu mjesto na libeli. mi objavljujemo promisljanja feminizma. marta promislja feminizam, a vi zahvaljujuci tome vodite vrlo zanimljivu raspravu. tako da je libela svoje urednicke ciljeve ovim intervjuom itekako ispunila. hvala vam svima na citanju i komentarima.
28.08.2013. 16:22
đebo:
kosee, u srži feminizma (pa tako i libele, valjda) upisana je borba protiv svih nejednakosti i nepravdi i opresija. ne samo one ukorijenjene u rodu/spolu.

u to se veganstvo savršeno uklapa, samo treba priznati ljudski odnos prema životinjama kao opresiju i nepravdu prema drugome.

taj drugi je druge vrste - ali daje li nam to pravo da drugim vrstama činimo ono što smo (kao ljudska) činili drugim skupinama unutar vlastite - crncima, ženama, pederima, 'indijancima', romima, što god se u određenom povijesnom trenutku ili razdoblju činilo oportunim, isplativim?

ponavljam, po neznamkoji put: životinje je (pa i mnogim feministkinjama) teško prepoznati kao drugo jer one nemaju moć ((ljudskog) govora, zagovaranja, prajdovanja, samoorganizacije itd.) i ne mogu nam na kakvom tv talk-showu objasniti kako im je, pa da kroz njihovu dirljivu priču spoznamo što im činimo.
ali svi znamo kako ih se tretira - možemo li stvarno vjerovati da je njima to prihvatljivo? da žele sudjelovati u tom i takvom sustavu?
želimo li mi sudjelovati u takvom sustavu?

28.08.2013. 16:36
Ivana:
Kao što je već dobro poznato, argument je li jedenje mesa potrebno ili ne ovisi o tome tko je naručitelj istraživanja. Podacima je lako manipulirati i stavljanje linka na jedan ili na 100 članaka o tome da meso uopće nije potrebno u ljudskoj prehrani može se lako pobiti stavljanjem linkova na drugih 100 članaka o tome da je meso nužno potrebno. I sve su to doktori potvrdili.
30.08.2013. 03:06
irfan:
odličan tekst!zanimljivi su komentari. ne razumijem čemu toliko žustrine u obrani mesojedstva?! i čemu tolikog filozofiranja kada je stvar vrlo jednostavna, a radi se o EMPATIJI!ono što čovjeka razlikuje od drugih bića. e sada...problem je u definicji koja empatiju karakterizira kao razumijevanje načina razmišljanaj i osjećanja drugih ljudi....ako jedan komentator koji je po meni najžustriji u obrani,a više zapravo napada veganstvo i kaže da:" vlasnici uveseljavaju svoje krave,svinje" to onda znači da životinje isto imaju osjećaje, a mi ljudi pošto smo nadinteligentna bića u odnosu na njih možemo razumjeti niža bića životinje.e pa onda ako ih razumijemo tadaa možemo i proširiti definiciju EMPATIJE i opet se zapitati jesmo li shavtili bit ovog teksta?empatija ili ne?!pitanje je sada
30.08.2013. 13:49
irfan:
odličan tekst!zanimljivi su komentari. ne razumijem čemu toliko žustrine u obrani mesojedstva?! i čemu tolikog filozofiranja kada je stvar vrlo jednostavna, a radi se o EMPATIJI!ono što čovjeka razlikuje od drugih bića. e sada...problem je u definicji koja empatiju karakterizira kao razumijevanje načina razmišljanaj i osjećanja drugih ljudi....ako jedan komentator koji je po meni najžustriji u obrani,a više zapravo napada veganstvo i kaže da:" vlasnici uveseljavaju svoje krave,svinje" to onda znači da životinje isto imaju osjećaje, a mi ljudi pošto smo nadinteligentna bića u odnosu na njih možemo razumjeti niža bića životinje.e pa onda ako ih razumijemo tadaa možemo i proširiti definiciju EMPATIJE i opet se zapitati jesmo li shavtili bit ovog teksta?empatija ili ne?!pitanje je sada
30.08.2013. 13:59
vedran:
ali i vegani jedu hranu od zivotinja?? zar ne??
07.09.2013. 20:36
vedran:
ali i vegani jedu hranu od zivotinja?? zar ne??
07.09.2013. 20:49
ana:
bravo marta, vrlo elokventan tekst koji in medias res govori o veganstvu.
hvala ti na tome!

a propos negativnih komentara ( neki su i krajnje zatucani): oni na zalost samo pokazuju koliko je cak i danas, u 21. stoljecu, tesko educirati ljude- prvenstveno jer oni odbijaju znati.
svi pausalno vole istinu, ali ne vole iskrenost.

p.s. @Vedran: vegani ne jedu ziva bica: niti ljude, niti zivotinje ;)
07.09.2013. 21:47
pluton:
ljudi koji jedu meso osjećaju se loše i napadnuto od strane biljojeda iz razloga jer su ljudi...
a čovjek zna i osjeća u sebi kad nešto krivo radi,kad je nešto vrlo loše u nečemu što je vezano direktno za tog čovjeka...
prirodno, svi ljudi imaju u sebi osjećaj za ono što je dobro i za ono što je loše(osim naravno patoloških slučajeva,bolesnih ljudi)...
ne treba ljudima za to ni bog ni vrag da bi znali i osjetili što je dobro a što loše...i zato svi jako dobro znamo i osjećamo da se jako loše stvari rade sa životinjama,a kad bi te stvari još i neposredno doživjeli nešto bi se jako preokrenulo u našim moždanim vezama...
pokrenula bi se lavina empatije...
i davno je još izrečena velika istina A.Einsteina.."Kada bi klaonice bile izgrađene od stakla svi ljudi bili bi vegetarijanci"...
28.10.2013. 23:04
:
Molit cu nekoga da mi objasni cemu uvijek paralela vegetarijanaca ili vegana kao prehrane sa homoseksualcima i ostalim pravima??? Vegetarijanka sam skoro dva desetljeca. Zasto ljudi koji jedu meso moraju dobivati konstantno jednu te istu predodzbu o vegetarijancima ili veganima umjesto da im se to priblizi na najjednostavniji moguci nacin koji mogu shvatiti, a to je da je to nacin prehrane ili stil zivota koji se odnosi I na kozmetiku i nema veze sa homoseksualcima, pravima Roma i svega ostaloga???
09.12.2013. 14:54
:
Molit cu nekoga da mi objasni cemu uvijek paralela vegetarijanaca ili vegana kao prehrane sa homoseksualcima i ostalim pravima??? Vegetarijanka sam skoro dva desetljeca. Zasto ljudi koji jedu meso moraju dobivati konstantno jednu te istu predodzbu o vegetarijancima ili veganima umjesto da im se to priblizi na najjednostavniji moguci nacin koji mogu shvatiti, a to je da je to nacin prehrane ili stil zivota koji se odnosi I na kozmetiku i nema veze sa homoseksualcima, pravima Roma i svega ostaloga???
09.12.2013. 14:55
:
Molit cu nekoga da mi objasni cemu uvijek paralela vegetarijanaca ili vegana kao prehrane sa homoseksualcima i ostalim pravima??? Vegetarijanka sam skoro dva desetljeca. Zasto ljudi koji jedu meso moraju dobivati konstantno jednu te istu predodzbu o vegetarijancima ili veganima umjesto da im se to priblizi na najjednostavniji moguci nacin koji mogu shvatiti, a to je da je to nacin prehrane ili stil zivota koji se odnosi I na kozmetiku i nema veze sa homoseksualcima, pravima Roma i svega ostaloga???
09.12.2013. 14:55
:
Molit cu nekoga da mi objasni cemu uvijek paralela vegetarijanaca ili vegana kao prehrane sa homoseksualcima i ostalim pravima??? Vegetarijanka sam skoro dva desetljeca. Zasto ljudi koji jedu meso moraju dobivati konstantno jednu te istu predodzbu o vegetarijancima ili veganima umjesto da im se to priblizi na najjednostavniji moguci nacin koji mogu shvatiti, a to je da je to nacin prehrane ili stil zivota koji se odnosi I na kozmetiku i nema veze sa homoseksualcima, pravima Roma i svega ostaloga???
09.12.2013. 15:08
:
Molit cu nekoga da mi objasni cemu uvijek paralela vegetarijanaca ili vegana kao prehrane sa homoseksualcima i ostalim pravima??? Vegetarijanka sam skoro dva desetljeca. Zasto ljudi koji jedu meso moraju dobivati konstantno jednu te istu predodzbu o vegetarijancima ili veganima umjesto da im se to priblizi na najjednostavniji moguci nacin koji mogu shvatiti, a to je da je to nacin prehrane ili stil zivota koji se odnosi I na kozmetiku i nema veze sa homoseksualcima, pravima Roma i svega ostaloga???
09.12.2013. 15:09
:
Molit cu nekoga da mi objasni cemu uvijek paralela vegetarijanaca ili vegana kao prehrane sa homoseksualcima i ostalim pravima??? Vegetarijanka sam skoro dva desetljeca. Zasto ljudi koji jedu meso moraju dobivati konstantno jednu te istu predodzbu o vegetarijancima ili veganima umjesto da im se to priblizi na najjednostavniji moguci nacin koji mogu shvatiti, a to je da je to nacin prehrane ili stil zivota koji se odnosi I na kozmetiku i nema veze sa homoseksualcima, pravima Roma i svega ostaloga???
09.12.2013. 15:57
:
Molit cu nekoga da mi objasni cemu uvijek paralela vegetarijanaca ili vegana kao prehrane sa homoseksualcima i ostalim pravima??? Vegetarijanka sam skoro dva desetljeca. Zasto ljudi koji jedu meso moraju dobivati konstantno jednu te istu predodzbu o vegetarijancima ili veganima umjesto da im se to priblizi na najjednostavniji moguci nacin koji mogu shvatiti, a to je da je to nacin prehrane ili stil zivota koji se odnosi I na kozmetiku i nema veze sa homoseksualcima, pravima Roma i svega ostaloga???
09.12.2013. 17:37
Za:
Ajooooj koliko fanatizma, pa jeste li se kada zapitali svi od reda, da nismo jednaki, da nemamo iste potrebe ni metabolizam te da određena hrana nekome šteti a nekome pomaže. Znanstvene studije o štetnosti ove ili one prehrane ne mogu biti poopćene, a pogotovo ne povezane sa karakternim osobinama. Najednostavnija logika kaže da čovjek sam za sebe zna što je najbolje, ne samo u prehrani već u svakoj sveri svojega života, suprotstavljanje sebi, suprotstavljaš se svakoj istini. Ono što misliš da je dobro tebi ne znači i da je dobro nekome drugom. Primjerice moj djed je umro od raka pluća a nikada nije zapalio cigaretu i to mlad, dok je drugi pušio do 75 a umro u 90. Strah je najveći neprijatelj zdravlja. Svatko tko nameće nekome način na koji netko mora živjeti i hraniti se na sebe preuzima ogromnu odgovornost za zdravlje onoga tko je tu ideju prihvatio, jer ta ideja možda baš tom čovjeku je uskratila zdravlje. Zato pazite što činite.
09.12.2013. 19:25
Za:
Utjecajem sugestija naša je vrsta učinila najviše štete čovječanstvu.
09.12.2013. 19:40
zlatan:
Gđa ZA, kada netko iz ne znam kojih razloga prihvati određeni stil života, ali i određenu prehranu koja se razlikuje od prevladavajućeg običaja u njegovoj sredini, ta osoba uopće ne mora biti fanatik. Premda u nekim slučajevima može biti teški fanatik. Stvar je kristalno jasna. Još uvijek u našoj sredini postoje ljude koji mrze sve različito, pa mrze i one koji nisu mesojedi, a vegetarijance bi najradije ubili. Jednako kao i gejeve ili Židove npr. Ima toga. Oni dobronamjerniji ali neinformirani, kada doznaju da je netko vegetarijanac, a ne znaju ništa o takvoj prehrani, odmah krenu tog vegetarijanca uvjeravati da nije dobro šta radi od svojega zdravlja. Ja sam to doživio dosta puta, jer vegetarijanac sam već preko tri desetljeća.
Tim ljudima nije nikakav argument to da sam zdrav, ali i tjelesno vitalan, posve neprimjereno svojoj dobi. Njima je argument da štetim svome zdravlju zato jer sam kroz jedno duže razdoblje postajao, postao i ostao vegetarijanac. Njihova logika je da slučajno jedem pečenu prasetinu, da bi bio zdraviji i vitalniji. Ja nakon toliko desetljeća znam da ne bi.
Inače te priče da netko nije pušio a umro od raka pluća, isto se ne uklapaju u logiku. Ima i toga nažalost, ali 99% onih koji su obolili od raka pluća bili su pušači, i to je prava istina.
Na takve tvrdnje ja obično kažem ovako: kada sam imao 19-20 god., i otpočeo put prema nekakvom asketskom načinu života, i tako ostao već nekoliko desetljeća, šta mislite da sam umjesto toga puta krenuo putem alkohola, droge i sličnih tragedija, kakav bi izgledao moj život? Ako bi uopće bio živ!
10.12.2013. 22:20
kosee:
Ja ne znam što se nekog tiče što ja jedem niti što se mene tiče što netko drugi jede. Nisam nikad u tome vidjela diskriminaciju niti s jedne niti s druge strane niti shvaćam poveznicu s feminizmom.
Pametovanje je druga priča, ali toga ima u svim sferama, ne samo prehrambenim :)
11.12.2013. 09:57
Za:
I da se razumijemo vitamina B 12 nema ni u jednoj namirnici biljnog porijekla.
11.12.2013. 15:06
Za:
Sada će g. Zlatan sigurno početi negirati. Prije nego što počne alge koje ga navodno sadržavaju, sadržavaju ga zbog mikroorganizama . Da i određene biljke u kojima je nađen iz istog razloga.
11.12.2013. 15:11
zlatan:
Kakav B-12, gđa.ZA? Šta će mi se to dogoditi ako ne jedem nikakvo meso već 31-32 godine? Istina je da sam vegetarijanac, ali nisam strogi vegan. Vjerujem da znate razliku. Inače da je taj nedostatak vitamina B 12 tako opasan, ja i ljudi poput mene odavno bi bili bolesni, možda i mrtvi (mrtvi prije starosti, to mislim). Tako da je taj argument nikakav, bezvrijedan.
Ja svake druge godine odem na "generalni" pregled, poliklinika S....c., pa mi nikada ništa nije pronađeno opasno po život. Pa kada ću napokon iskopniti od ove blijede i bijedne ishrane? Usput meni prehrana nije središte života, meni je to samo jedna potreba i ništa više.
KOSEE, itekako se može raspravljati i o prehrani. Jasno da se nikoga ne tiče šta tko jede, ali ako je netko vegetarijanac ne smije ga se svim silama pokušavati vratiti na "pravu vjeru" tj.prehranu. Ima toga koliko hoćete. Eto npr.ako neki vegetarijanac završi u bolnicu, može li se on tamo tako hraniti? Ne može to svi znamo. Ako neki vegetarijanac doživi sto godina i završi u starački dom, može li se on tamo nastaviti hraniti kao vegetarijanac? Ne može, jer tamo smatraju da je starcima jedino u životu preostala klopa u obliku prasetine ili tako nekako.
Mogli bi nabrajati dugi niz teškoća s kojim se suočavaju mnogi vegetarijanci, ali vidim da nema smisla. Ali u nekim drugim dijelovima Svijeta biti vegetarijanac uopće nije problem pa turisti vegetarijanci, a pogotovo vegani to vrlo dobro znaju.
11.12.2013. 15:39
zlatan:
A šta je tek sa ljudima koji pate od celijakije ili koji ne mogu razrađivati mliječne šećere? Ti ljudi ako se pridržavaju uputa liječnika i jedu samo ono što smiju, mogu imati jednako vrijedan život kao i svi ostali. Ali ako je netko svojom voljom kroz neko duže vrijeme postajao, postao i ostao vegetarijanac ili čak vegan, isto tako može imati jednako vrijedan život kao i tzv.mesojedi.
11.12.2013. 15:44
zlatan:
Kakav B-12, gđa.ZA? Šta će mi se to dogoditi ako ne jedem nikakvo meso već 31-32 godine? Istina je da sam vegetarijanac, ali nisam strogi vegan. Vjerujem da znate razliku. Inače da je taj nedostatak vitamina B 12 tako opasan, ja i ljudi poput mene odavno bi bili bolesni, možda i mrtvi (mrtvi prije starosti, to mislim). Tako da je taj argument nikakav, bezvrijedan.
Ja svake druge godine odem na "generalni" pregled, poliklinika S....c., pa mi nikada ništa nije pronađeno opasno po život. Pa kada ću napokon iskopniti od ove blijede i bijedne ishrane? Usput meni prehrana nije središte života, meni je to samo jedna potreba i ništa više.
KOSEE, itekako se može raspravljati i o prehrani. Jasno da se nikoga ne tiče šta tko jede, ali ako je netko vegetarijanac ne smije ga se svim silama pokušavati vratiti na "pravu vjeru" tj.prehranu. Ima toga koliko hoćete. Eto npr.ako neki vegetarijanac završi u bolnicu, može li se on tamo tako hraniti? Ne može to svi znamo. Ako neki vegetarijanac doživi sto godina i završi u starački dom, može li se on tamo nastaviti hraniti kao vegetarijanac? Ne može, jer tamo smatraju da je starcima jedino u životu preostala klopa u obliku prasetine ili tako nekako.
Mogli bi nabrajati dugi niz teškoća s kojim se suočavaju mnogi vegetarijanci, ali vidim da nema smisla. Ali u nekim drugim dijelovima Svijeta biti vegetarijanac uopće nije problem pa turisti vegetarijanci, a pogotovo vegani to vrlo dobro znaju.
11.12.2013. 15:44
Za:
Ma g. Zlatane, znam razliku između vegana i vegetarijanaca. Apsolutno odobravam da svatko odabere za sebe na koji će se način hraniti, ali ne odobravam da mi netko nešto nameće. Više puta sam se susrela sa ljudima koji fanatično nameću drugima svoj izbor prehrane. Toliko su mi punili glavu sa sojom i mahunarkama koje u kombinaciji daju savršen balans esencijalnih aminokiselina koje navodno ne treba balansirati u raznovrsnoj prehrani. Meni je zaista drago što vi imate svoj izbor i što ste zdravi i vitalni, i želim vam da tako i dalje bude. Što se tiče bolnica i domova mislim da od tamo nitko neće izaći zadovoljan kuhinjom.
11.12.2013. 16:55
Za:
Da, i prema nekim istraživanjima soja smanjuje plodnost kod muškaraca- ova genetski modificirana. Iako sada ne znam koliko se iste može naći izvorne, kao i kukuruza. Osim toga ako dobro pročitate na skoro svakom proizvodu piše da može sadržavati soju u tragovima. Svijet je prenapučen, pogotovo istočni, gdje je uz rižu glavna namirnica.
11.12.2013. 17:10
zlatan:
Gđa ZA, pa istina je da nitko u domovima i bolnicama neće biti baš zadovoljan tamošnjom kuhinjom. Istina je da neki fanatici, a to sam već spomenuo ranije, znaju lupetati o tim aminokiselinama i slično. Ja uopće nemam pojma o nutricionizmu i nije me baš briga. Jedem hranu prvenstveno iz svoga okruženja, a soju i prerađevine od soje uopće ne jedem. Ne sviđa mi se. Pa postoji grah, leća ili slanutak, a na tržnicama se još uvijek može kupiti prilično domaće hrane, kao što se može kupiti hrana iz ekološkog uzgoja.
Da poznato je da se smanjuje plodnost u muškaraca, ali izgleda da je glavni uzrok dioksin koji je ušao u lanac prehrane. Sad koliko je Svijet i gdje prenapučen, dalo bi se raspravljati. I najveći dio Europe je prenapučen, dovoljno je pogledati satelitske noćne snimke ili općenito geografske podatke.
Ja sam u Albaniji u zadnju godinu bio tri puta i onako sa ceste se vidi koliko je Albanija gusto naseljena. Čak i kada se vozite po planinskoj unutrašnjosti, sušta suprotnost našoj Lici ili ako se vozite kroz zapadnu Bosnu (izuzev područja Bihaća), jer i tu sam se vozio pred dvije godine.
11.12.2013. 17:56

Stup srama

Iz drugih medija

AEM